Tafsir Al-Muyasar Surat Luqmaan 6-10

Luqmaan : 6-

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ

TERJEMAH :

Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan.

 TAFSIR :

Di antara manusia ada yang membeli permainan baru (yaitu semua yang melenakan dari ketaatan kepada Allah dan menghalangi ridha Allah), untuk menyesatkan manusia dari jalan petunjuk ke jalan hawa nafsu, menjadikan ayat-ayat Allah sebagai hinaan. Mereka mendapatkan siksa yang menghinakan dan merendahkan mereka.

Asbabun Nuzul :

Ibnu Jarir meriwayatkan dari jalan Aufi dari Ibnu Abbas tentang firman Allah ayat 6. Dia berkata : Ia turun berkenaan dengan seorang laki-laki Quraisy, dia membeli hamba sahaya penyanyi.

Juwaibir meriwayatkan dari Ibnu Abbas berkata : Ia turun berkenaan dengan an-Nadhr bin al-Harits, dia membeli seorang penyanyi. Dia tidak mendengar seseorang yang ingin masuk Islam kecuali dia dating kepadanya bersama penyanyinya, dia berkata : Beri dia makan, minum dan bernyanyilah, ini jauh lebih baik daripada apa yang diserukan oleh Muhammad kepadamu dalam bentuk shalat dan puasa serta kamu berperang di depannya. Maka ayat 6 ini pun turun.

Luqmaan : 7-

وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّى مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

TERJEMAH :

Dan apabila dibacakan kepadanya [1180] ayat-ayat Kami dia berpaling dengan menyombongkan diri seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan- akan ada sumbat di kedua telinganya; maka beri kabar gembiralah dia dengan azab yang pedih.

[1180] Yang dimaksud dengan “kepadanya” ialah kepada orang yang mempergunakan perkataan-perkataan yang tidak berfaedah untuk menyesatkan manusia.

 TAFSIR :

Bila ayat-ayat al-Qur’an dibacakan kepadanya, dia berpaling dari ketaatan kepada Allah, takabur tanpa mengambil pelajaran, seola-olah dia tidak mendengar apa pun, seolah-olah telinganya tersumbat. Barangsiapa yang keadaannya seperti ini, maka sampaikanlah berita gembira kepadanya wahai Rasul dengan siksa yang menyakitkan dalam api neraka di Hari Kiamat.

Luqmaan : 8-

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ

TERJEMAH :

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, bagi mereka syurga-syurga yang penuh keni’matan,

 TAFSIR :

Sesungguhnya orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, melaksanakan amal shalih yang diperintahkan kepada mereka, mereka itu akan mendapatkan kenikmatan yang langgeng di surga.

Luqmaan : 9-

خَالِدِينَ فِيهَا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

TERJEMAH :

Kekal mereka di dalamnya; sebagai janji Allah yang benar. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

 TAFSIR :

Kehidupan mereka di surga tersebut adalah kehidupan abadi, tidak terputus dan tidak berakhir dan Allah menjanjikan itu sebagai janji yang benar. Dia tidak menyelisihi janji-Nya. Dia Mahaperkasa dalam perintah-Nya dan Maha Bijaksana dalam pengaturan-Nya.

Luqmaan : 10-

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَابَّةٍ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ

TERJEMAH :

Dia menciptakan langit tanpa tiang yang kamu melihatnya dan Dia meletakkan gunung-gunung (di permukaan) bumi supaya bumi itu tidak menggoyangkan kamu; dan memperkembang biakkan padanya segala macam jenis binatang. Dan Kami turunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan padanya segala macam tumbuh-tumbuhan yang baik.

 TAFSIR :

Allah menciptakan langit dan meninggikannya tanpa tiang sebagaimana yang kalian saksikan. Dia menancapkan gunung-gunung di bumi dengan kokoh, agar bumi tidak bergerak dan tidak bergoncang sehingga kehidupan kalian tidak rusak. Dia menyebarkan di bumi berbagai macam binatang melata, menurunkan air dari awan, lalu Dia menumbuhkan dengan air itu dari bumi segala tanaman yang berpasangan yang hijau lagi menarik pandangan mata.

bagikan ini

Leave a Reply

You are not allowed to enter any URLs in the comment area.

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

*